Finas prima liv

Finas prima liv

torsdag 7 maj 2015

Chèvre chaud på LCHF-vis

Le dinner.
Chèvre chaud på toast står på min topp-5-lista över godaste maträtter. När jag gick över till LCHF trodde jag att toast var ett minne blott.

I går fick jag ändå för mig att testa, för jag var så oerhört sugen. Och dessutom var det onsdag. Onsdagar är mysdagar för mig och mannen. Då får vi barnen i säng i tid, fixar något gott att äta och pratar ordentligt med varandra. Den här stunden har blivit helig för oss.

Chèvre chaud blev det alltså. På mikrobröd från Annika Sjöös bok Annikas Paleo:

Chèvre chaud på LCHF-vis

Brödet (1 st):

1 dl mandelmjöl
1 ägg
0,5 tsk salt
1 msk kokosolja utan smak

Blanda ihop, lägg smeten på en liten tallrik och mikra på full effekt i ca 2 minuter.

Jag gjorde två bröd och när de var klara lät jag dem svalna något. Under tiden rostade jag de nötter som fanns hemma för stunden: pinje- och pecannötter. Annars är valnötter min favorit. Sen toppade jag bröden med en massa chèvre, nötterna, svartpeppar och timjan. Färsk timjan är enormt gott till, men det hade jag ingen. Därefter ringlade jag över lite honung och olivolja. Sen in i ugnen på 200 grader i 5-10 minuter.

Till toasten serverade jag rucola, tomater och prosciutto crudo. Dessutom ett ljuvligt vin som skulle passa perfekt till chèvre. Prisvärt var det också!

En fullträff! Trodde att det skulle bli gott, men det här var långt över förväntan. Enkel de luxe - så lycklig! 

Innan de åkte in i ugnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar