Finas prima liv

Finas prima liv

fredag 25 november 2011

Kaka med mycket nystött kardemumma – mums!

Kardemummakaka var en av de sju sorters kakor som alltid låg på min fina mormors kakfat.

Eftersom jag var där minst en gång i veckan som liten, så är jag praktiskt taget uppvuxen på den här kakan. Rund, god och glad blev jag och förkärleken för kardemummakaka har följt med hela livet.

Jag tycker att kardemummakaka, pepparkakor och liknande är så goda att de gott kan ätas året runt, men nu i juletider så passar de ju lite extra bra. Varför inte baka den här till adventsfikat i år?

Kardemummakaka

3 ägg
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kardemumma, nystött
100 g smör
1 dl vatten eller mjölk, varmt

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och blanda i dem. Tillsätt smält smör och det varma vattnet/mjölken. Häll i en smörad och pärlsockrad 1,5 litersform. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i cirka 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar