Finas prima liv

Finas prima liv

söndag 8 januari 2012

Halv åtta hos mig

I helgen tog 5-åringen med sig sin pappa till datorn för att först bestämma recept till kvällens trerättersmiddag. Därefter bar det av till affären. Sedan stod hon i köket hela eftermiddagen och lagade. Hon har följt tv-programmet Halv åtta hos mig och tagit in rubbet hela hösten och nu var det dags att bjuda in själv. Pappa fick hjälpa till lite, men inte bestämma något. Alla recept var från programmet.

Kvällen startade med fördrink och husesyn för mig och lillebror. Sedan blev vi bjudna till bords av värdinnan, som hade dukat och dekorerat en lång stund. (Jag fick till och med stolen utdragen åt mig!)

Till förrätt bjöds bruschetta med körsbärstomater (marinerade i olivolja, vitlök och citron), buffelmozzarella och färsk basilika.

Huvudrätten bestod av kycklingfilé med en liten skål kall sås med mynta och fläder på varje tallrik, bakpotatis, sallad och de marinerade körsbärstomaterna.

Efterrätten var marängsviss med hemgjord glass och maräng, som absolut inte fick blandas ihop till en enda röra före servering.

Sedan blev det poängsättning och prisutdelning. Vilken underbar överraskning! Och tänk vad jag har att se fram emot, för det här var tydligen inte sista gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar