Finas prima liv

Finas prima liv

onsdag 19 februari 2014

Nytt och nyttigt!

Blev kär i den här indiskinspirerade grytan som jag provade idag. Allt jag vill ha: nyttigt, snabbt och underbart mycket av de allra godaste kryddorna. Ny favorit sju dagar i veckan!

Hittade inspirationen på kokaihop.nu, men gjorde min egen variant. Här är den!

Gryta med inspiration från Indien

Kryddpasta:

2 dl ekologiska solrosfrön
2 msk kallpressad, ekologisk rapsolja
2 msk riven, färsk ingefära
1 tsk spiskummin
1 krm cayennepeppar
2 msk garam masala
1 msk gurkmeja 2 msk ekologisk honung
1 tsk salt

400 g krossade eller passerade ekologiska tomater
200 g kokosmjölk
3 st kycklingfiléer

Mixa alla ingredienser till kryddpastan till en en tjock smet. Späd eventuellt med lite vatten.
Fräs strimlad kycklingfilé tillsammans med kryddpastan i lite rapsolja. Häll på tomater och kokosmjölk och låt puttra 10-15 minuter.


Idag valde jag ekologiskt, rött ris till, eftersom jag gillar lite tuggmotstånd. Lite godare, lite nyttigare - helt enkelt! Love it!

Det var lite av en skåpstömning och jag hade bara två kycklingfiléer hemma. Men det blev rätt bra ändå: I såsen som blev över (utan kyckling) la jag ner ett halv paket ekologiska, blandade bönor. Lunch till moi imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar