Finas prima liv

Finas prima liv

torsdag 22 september 2011

Att få ändan ur stolen

Jag läste i GP häromdagen att det inte alls hjälper att träna för att inte vara stillasittande. När jag nu är en av dem som faktiskt försöker träna regelbundet, så känns ju inte speciellt upplyftande alls!

Så fort du sätter dig ner så stannar ämnesomsättningen av, eftersom de stora musklerna i benen och bålen slutar arbeta. Folk som sitter hela dagarna förbrukar i snitt 1300 kalorier mindre än en förskollärare eller en sjuksköterska. De kalorierna motsvarar ganska många träningspass.

Men, för det finns faktiskt ett men, om du bara reser dig upp och rör på dig någon minut varje halvtimme, så är ämnesomsättningen igång igen. Stå är ju bättre än att sitta, men det gäller att röra sig också. Tar du dessutom en promenad på lunchen, så är det ännu bättre.

Att det ska vara så svårt att få ändan ur stolen ändå! Jag fastnar ofta i något och då flyger arbetstimmarna förbi utan att jag har rört mig ur fläcken. Och den där lunchpromenaden är ju så lätt att prioritera bort.
Så nu tar jag hjälp av timern på telefonen och så får den påminna mig varje halvtimme.

I vår kommer jag förhoppningsvis ha hund som vill ut också. Det blir fint.

...och där larmar timern igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar