Finas prima liv

Finas prima liv

måndag 19 september 2011

Urgod pesto med svamp

Underbart! Det är bara att gå ut i skogen och hämta trattkantareller. Jag har torkat, förvällt, gett bort och ätit tills de kommer ur öronen på mig.

Två gevärsskott avbröt abrupt senaste plockningen. Lite väl mycket vardagsdramatik kan jag tycka. Men det var dags att sluta ändå, för jag hade nog att rensa.

Eftersom jag älskar hemgjord pesto al genovese, så testade jag att göra pesto med svamp. Blir det pesto över, så täck det som är kvar med olivolja, sätt på lock och ställ in i kylen. Den är nästan ännu godare att äta dagen efter, när den har fått gotta till sig lite.


Svamppesto för fyra

300 g kantareller
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
2 msk smör
60 g rostade pinjenötter
140 g riven parmesan
2 dl finhackad persilja (ett rejält knippe)
1,5–2 dl olivolja
salt och svartpeppar

Rensa och hacka svampen. Hacka lök och vitlök. Stek lök och svamp. Smaka av med salt och svartpeppar och lägg allt i en mixerskål med pinjenötter (som du först har rostat i en torr stekpanna), riven ost, persilja och lite av oljan.

Mixa slät och tillsätt resten av oljan. Smaka av med salt och svartpeppar.

Koka 600 gram pasta i väl saltat vatten. Blanda nykokt pasta (eller ditt LCHF-alternativ) med pesto. Smaka av med salt och svartpeppar och toppa med nyriven parmesan. Servera med sallad och lufttorkad skinka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar