Finas prima liv

Finas prima liv

torsdag 22 september 2011

Strunttid

Bättre än... det mesta.
På tal om tid: Att vara mer med mina barn, med min man, med mina vänner. Att ge tid åt det som betyder något tänker jag på ofta. Dagligen, faktiskt.

Att lägga mindre tid på strunt var ett av målen som jag satte upp för mig själv på semestern, inför hösten. I snitt lägger vi 110 timmar om året på att zappa på tv, läser jag i Metro idag. Det är ju inte klokt.

Men det får mig än en gång att tänka att jag absolut inte ska lägga mina dyrbara timmar på att zappa, när jag hellre kan göra något som jag eller någon i min närhet faktiskt har nytta av eller tycker om.

Sedan är det klart att man hamnar framför tv:n ibland också! Det är roligt och avslappnande och ibland det enda som jag orkar efter en hektisk dag. Men i höst kollar jag bara på det som engagerar mig, så att jag slipper sitta där och stirra på något hjärndött som jag så ofta gjorde tidigare. Dessutom har vi sagt upp alla kanaler. Och det känns jätteskönt!

Om du nu dessutom får lite tid över, så kan du dela med dig av den. Just nu söker Rädda barnen folk som vill ge 0,005 procent av sin tid för att till exempel hjälpa barn som behöver läxhjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar