Finas prima liv

Finas prima liv

måndag 10 oktober 2011

Pasta med valnötter och kantareller

Linguine med valnötter är ju bland det godaste – och enklaste – som finns! Men så är det ju alltid när det kommer till pasta: ju enklare desto godare. Har man bara en pasta av hög kvalitet, så behövs egentligen inte mycket mer än lite flingsalt och god olivolja. Tycker jag.

Jag använder sällan andras recept när jag gör pasta, eftersom jag tycker att det är kul att laga efter eget huvud och smak. Men ett gott recept att använda som bas till just valnötspasta är det här, från Leila.

Linguine med valnötter

400 g linguinepasta
50 g pinjenötter 
150 g valnötskärnor
2 msk ströbröd
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
flingsalt
svartpeppar, nymalen
2,5 dl lättgrädde

Koka pastan al dente i välsaltat vatten. Rosta pinjenötterna i torr stekpanna på medelvärme. Kör pinje- och valnötter, ströbröd, vitlök, olivolja, salt och peppar i mixer. Koka upp grädden, slå den över nötterna och mixa. Blanda valnötssåsen med den nykokta pastan. Servera med riven pecorino- eller parmesanost och garnera med krossade valnötter.

Den här lördagen var jag sugen på trattkantareller och de stekte jag tillsammans med lite, lite scharlottenlök plus saltade och pepprade och sedan toppade jag pastan med dem.

Var inte rädd för att salta såsen ordentligt. Det krävs ganska mycket salt eftersom valnötterna ger en hel del sötma. Mixa inte såsen för länge. Jag tycker att den är godare när det finns småbitar i som ger lite tuggmotstånd.

Tänk på att välja en riktigt god pasta, för det gör hela rätten! Och våga inte överkoka den. Jag brukar alltid provsmaka någon minut innan den ska vara klar enligt paketet och då brukar den vara perfekt al dente.

Jag köper pasta av märket De Cecco, som jag tycker är den absolut godaste som man kan hitta i en vanlig mataffär. Den är även populär i Italien och de vet ju hur pasta ska smaka!

Till rätten drack vi ett blaskigt sangiovese-vin i 80-kronorsklassen som smakade absolut ingenting att bara dricka. Men som tur var passade det perfekt till maten! Lycka och som magi.

2 kommentarer:

  1. Ser supergott ut, det skall jag prova. Tror dock inte våra barn vill ha det. Äter era barn allt som du serverar eller gör du olika rätter till er. Ser ju att du gör väldigt mycket god mat :)
    Kram Trude

    SvaraRadera