Finas prima liv

Finas prima liv

tisdag 1 mars 2011

Fredagens förrätt

Fredagens överraskningsmiddag blev jättebra!

Förrätten bestod av smörstekt sparris med parmesan och pinjenötter. Det var något som jag aldrig trodde att jag skulle äta, ännu mindre laga själv.

Jag äter allt. Allt - utom sparris. Men någon gång så har jag sagt till mina barn att smaken kan förändras och att de kanske gillar något som de inte har tyckt om förut.

Att sparris inte är i säsong spelar ingen roll när det är nu som jag har bestämt mig för att leva som jag lär. Som tillbehör valde jag parmesan och pinjenötter, för då kan det i alla fall inte bli helt fel. Och tänka sig, jag tyckte att det var riktigt gott. Så nu kan jag fortsätta att föreläsa för mina barn, med gott samvete.


Smörstekt sparris med parmesan och pinjenötter
2 portioner

8-10 späda gröna sparris
ca 25 g pinjenötter
1/2 dl riven parmesanost
1 msk smör
salt och peppar

Skär bort den grova nedersta delen av sparrisen och skölj noga.

Rosta pinjenötterna i en upphettad torr stekpanna till de börjar få färg. Se till att skaka pannan då och då under rostningen så nötterna inte bränns vid. Häll över dem på ett fat.

Smält smöret i stekpannan och lägg i sparrisen, salta och peppra. Stek sparrisen till de känns mjuka och fått lite färg.

Lägg upp sparrisen på tallrikar och strö över den rivna parmesanen samt därefter pinjenötterna.

Servera med lufttorkad skinka och rucola.

(Receptet kommer från baromat.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar