Finas prima liv

Finas prima liv

lördag 23 april 2011

Detoxen – dag för dag

Dag 1 - torsdag
Jag dricker min sista kopp kaffe och åker och hämtar mitt lass med pulver och bars. Enligt coachen så blir kvinnor ofta emotionella och män trötta och ligger på sofflocket under en detox. Det kommer alltså att bli en intressant vecka hemma hos oss, eftersom vi hade bestämt att göra det båda två. Klockan 11 går startskottet. Och då får jag migrän. Det blir bar till lunch, sallad med enbart grönsaker till middag och sen en shake.

Dag 2 - fredag
Sjuk. Jag börjar dagen med en "smaskig" jordgubbsshake och lite frukt och sen går jag tillbaka till sängen och blir kvar där större delen av förmiddagen, med huvudet i tusen bitar. Det här skyller jag på migränen. Vid lunch kommer barnen hem och vi spelar spel. Sen blir jag så trött att jag somnar bredvid dottern som lägger pärlplatta. Mannen sover mycket riktigt - på soffan. Sen går allt i slow motion. Jag känner mig helt orkeslös. Jag är inte direkt hungrig, eftersom jag får äta grönsaker, men det känns som om något fattas i kroppen. Mannen envisas med att prata om grillen, som han ju hade planerat att ta fram den här fredagen. Vi inser att vi är slavar under mysmat och kan inte prata om något annat än - mat. Någon fredagsfeeling är det inte tal om. För att ändå försöka ha en mysig kväll hyr vi film. Jag hackar upp morotsstavar och skär varsin bar i bitar och lägger i en fin skål. Det gäller att göra det bästa av situationen och det känns faktiskt ganska bra. Trots att vi båda har sovit på dagen slocknar vi före 11.

Dag 3 - lördag
Förbannande sol. Den sticker i ögonen, som vägrar att öppna sig helt idag. Jag känner mig trött och huvudet värker. Detoxbakis. Jag har aldrig känt mig speciellt beroende av kaffe, men inser att jag nog har varit det ändå. Jag träffar min mamma som bekräftar: jag känner mig inte bara helt slutkörd, jag ser ut att vara det också. Dessutom skulle jag kunna döda min man, som är en jobbig och tråkig fan. Och jag är en riktig jävla surkärring, så jag är inte så poppis hos honom heller. Jag sparar en tröst-bar till lördagskvällen. Jag äter min, han sin - i varsin ände av soffan. Jag kommer aldrig mera att göra en detox,

Dag 4 - söndag
Soligt idag igen. Tusan också! Jag ska ut och promenera med en kompis. Fyller på med en bar, banan och clementin till frukost. Emma är snäll som tycker att det är helt okej att sitta och snacka på en parkbänk istället för att gå och fika. Sen blir jag så trött att jag undrar hur jag ska lyckas ta mig hem. Huvudet värker och ögonen svider. Hemma så tjurar vi lite mer på varandra och på eftermiddagen är jag ute i trädgården med barnen. De leker så bra och låter gärna mamma vila då och då. Tur. Deras pappa ligger inne och sover - på soffan. Vilken misär. Söndagskvällen känns bättre och vi är faktiskt riktigt trevliga mot varandra. Jag är närmre än en meter från min min man för första gången på flera dagar och konstaterar att han har "försvunnit". Jag skrattar så tårarna sprutar och det blir en ganska rolig kväll trots allt.

Dag 5 - måndag
Jag startar dagen med GP, fruktsallad och shake på altanen. Idag är solen så välkommen så. Mannen ringer och berättar att en kollega till honom undrade vad som hade hänt i helgen egentligen eftersom han blivit så smal sen i fredags. Jag känner mig pigg. Ja, faktiskt. Och redan vid frukost kommer jag på mig själv med att tänka att jag kanske till och med skulle kunna göra en detox någon gång igen. Idag sitter jeansen ledigare än vanligt och huden har blivit mjukare och lenare. Fantastiskt. Jag kan definitivt göra om det här! Och mina tankar kretsar inte längre kring mat - en befrielse.

Dag 6 - tisdag
Nu är jag nästan på upploppet. Jag är pigg och glad och inte sugen på någonting speciellt alls. Jag älskar min nya hud - och min man!

Dag 7 - onsdag
Onsdagsträning före frukost. Hur ska jag orka med det? Vi springer fyra varv runt Stenungsbaden och det går jättebra. Sen en timme styrka. Första övningen: mage. Det bränner i musklerna redan efter fyra repetioner och jag tror inte att jag ska fixa träningen. Men efter tio repetioner känns det bra och jag fixar hela timmen utan problem. Jag äter lite frukt och en shake efter och kollar på medan de andra äter sin fina hotellfrukost. Det hade känts jobbigt i början av detoxen, men nu känns det helt okej.
Jag brukar vara jättehungrig efter onsdagsträningen, men det går fint! På kvällen äter vi vår sista detoxmiddag: aubergine i ugnen och tomatsås med bönor.

Dag 8 - torsdag
Bar och frukt till frukost - och sen är detoxen slut. Jag känner mig nästan lite skraj för att börja äta annan mat igen. Funderar på hur magen ska reagera. Av ren feghet så äter jag tomatsåsen från gårdagen till lunch. Min man tycker att jag är fjantig. Till middag blir det lax, grönsaker och bulgur. Det smakar jättegott, men ingen av oss fixar att äta mer än en halv filé var. Vi är smala, snygga och pigga. Det här var inte sista gången!


4 nyttiga saker som detoxen har lärt mig om mig själv:
  • Jag tänker extremt mycket på mat.
  • Helg för mig är lika med mat. Ingen god mat - ingen helgkänsla.
  • Jo, jag får visst huvudvärk om jag skippar kaffe.
  • Jag har sjukt bra karaktär.
      
Idag är det påskafton, två dagar efter avslutad detox och aptiten är inte tillbaka på ursprunglig nivå. Men visst är det är gott med god mat. Kaffe känner jag inget omedelbart sug efter.

Igår firade vi min mans födelsedag med allt vad det innebär. Till maten bjöd vi på vin. Efter bara ett halvt glas så började jag svettas och trodde att jag skulle svimma. Min kropp var verkligen inte redo för nya giftintag.

Jag har sprungit varje dag sedan detoxens slut och jag känner mig full av energi och dessutom så mycket lättare i kroppen än tidigare. Halleluja! Detox is da shit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar