Finas prima liv

Finas prima liv

fredag 1 april 2011

Oxe i konjak

I höstas hittade jag ett recept på konjaksstuvade kantareller. Det var så fantastiskt gott och det var då som jag fick upp ögonen för konjak i mat. Det ger en riktigt god smak. I fredagsmiddagens huvudrätt fick pasta och oxfilé göra konjaken sällskap. 
















Pasta med oxfilé och konjak
4 portioner

500 g pasta, t.ex. rigatoni eller penne rigate
400 g oxfilé
3 msk smör
4 dl grädde
3 dl kraftig oxbuljong
1/2 dl konjak
1 kvist färsk timjan
1 gul lök
salt, svartpeppar och färsk timjan
Skala och finhacka löken. Repa bladen av timjankvisten. Fräs lök och timjan i en matsked smör. Häll över buljong, konjak och grädde och låt småkoka i 10 minuter.
Tärna oxfilén och stek hastigt i två matskedar smör. Sila såsen fri från lök och kryddor och blanda i den stekta oxfilén, smaka av med salt och peppar. Blanda såsen med nykokt pastan. 
Lägg upp och garnera med färsk timjan. En sallad på körsbärstomater, spenat och rucola passar bra till.

Rätten smakade jättegott, men jag var ändå inte riktigt, riktigt nöjd med resultatet. Nästa gång kommer jag ha fond direkt i grädden, istället för all buljong, så att såsen blir krämig. Jag kommer också testa att steka med lite svamp.


 

1 kommentar:

  1. Åh, det här lätt gott - det kommer jag att prova! Tack för tipset:)

    Kram Camilla K

    SvaraRadera