Finas prima liv

Finas prima liv

söndag 18 december 2011

Pepparkakehelg

Jag älskar pepparkakor, framför allt till jul, och därför gjorde jag två olika favoriter i helgen: mjuk pepparkaka och skurna.

Mjuk pepparkaka är jag uppvuxen på och min mormor gjorde den ofta på grädde som hade surnat. Nu för tiden verkar inte grädden surna, hur länge den än har stått glömd bakom filen i kylen, men för att få samma känsla så gjorde jag en variant med gräddfil. Det här receptet innehåller dessutom rårörda lingon, som gör kakan extra saftig.


Mjuk pepparkaka

150 g smör
3 ägg
3 dl farinsocker
2 dl gräddfil
1 dl rårörda lingon
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk kanel
2 tsk malda kryddnejlikor
2 dl mald ingefära

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en sockerkaksform. Smölt smöret och låt det stå och svalna något. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda gräddfil, smör och rårörda lingon. Rör ner det i äggvispet. 

Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dem i smeten. Vänd ihop allt lätt. Häll i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 35-45 minuter, tills provstickan är torr. Stjälp upp när den svalnat något och låt kallna på galler.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar