Finas prima liv

Finas prima liv

fredag 6 maj 2011

Lycka i en lampa
























Jag har äntligen hittat den perfekta lampan till 1950-talsskänken från Bodafors, på auktion – en Kartell KD 27, designad av Joe Colombo 1967.

Jag hade tur som fick tag på ett ex i toppskick, som inte är sprucket eller deformerat av för starka glödlampor, som de flesta är.

Vilket ljus den sprider: så där mjukt och varmt. Precis som jag vill ha det.

Jag blir så glad när jag tänder den på kvällen och på något vis tror jag inte att jag hade känt riktigt samma lycka om jag hade köpt en ny lampa. Nej, den här har designhistoria och dessutom har jag stridit om den. Jag gillar att kämpa. Gör inte alla det förresten?

Det värsta är att det ger mersmak, för nu tycker jag att det vore kul att tids nog hitta två likadana till. De är nämligen stapelbara och jag skulle älska att ha dem som en golvlampa. Mycket vill ha mer. Eller hur var det nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar