Finas prima liv

Finas prima liv

tisdag 24 maj 2011

Mm, äntligen dags för rabarberkakan

I en vecka har jag suktat efter att få baka min favoritkaka så här års. En jättesaftig kaka med mina fina rabarber.

Det bästa är att den enkelt går att variera eftersom den är lika god med kardemumma som med kanel – och så får du ett bra skäl att baka den två gånger. Minst.

Jag hade tänkt att ta en bild på hela kakan när den var klar, men när jag skulle göra det så var en liten, liten skärva redan skuren ur den. Men mm, jag klandrar ingen, för den är svår att hålla sig borta från...



Rabarberkaka

2-3 stjälkar rabarber, ca 4 dl skurna i bitar 
1 tsk kardemumma eller kanel
2 tsk råströsocker

100 g smör
2 dl råströsocker
1 ägg
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk

Skölj, skala och skär rabarbern i cirka en centimeter långa bitar. Blanda socker och kardemumma eller kanel med rabarberbitarna.

Rör rumsvarmt smör med socker. Tillsätt ägget och sedan bakpulver och vaniljsocker. Rör till en jämn smet. Tillsätt vetemjöl och mjölk och blanda ihop till en jämn smet.


Vänd i rabarberbitarna och bred ut smeten i en smord och bröad rund form, ca 22 cm i diameter, gärna med löstagbar kant.
  
Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 35-40 minuter tills kakan fått fin färg och man ser att den släpper i kanten. Ta ut och låt svalna.


Godast smakar den precis som den är, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar