Finas prima liv

Finas prima liv

tisdag 3 maj 2011

Quick fix när vinet inte blev hundra

Angående vin, så fick jag en bra kommentar av Karin, som är jätteduktig kock och lagar den finaste maten från grunden varje dag till mina små frön på förskolan:

"Ett tips är att alltid ha citron hemma. Då kan man enkelt balansera syran i maten så att den passar vinet. Surt och syrligt blir i kombo söt upplevelse."

På samma sätt passar ett sött dessertvin till en söt efterrätt. Sött + sött blir inte mera sött, utan... bra, helt enkelt. Säger experterna. Fast jag känner mig ändå tveksam... Om man vill ha en mindre söt upplevelse, så är det väl bättre att dra ner på det söta från början. Men så är jag mycket avogt inställd till sliskiga smaker också. Och till dessertviner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar