Finas prima liv

Finas prima liv

torsdag 26 maj 2011

Var är mina formar?

Finare och dyrare formar bytes mot fulare och billigare. Så brukar inte min logik se ut. Men just i det här faller så gör den det.

Crème brûlée är det absolut bästa som finns och jakten på de perfekta formarna har pågått ett bra tag nu. Kan det vara år? Jag hade aldrig trott att det skulle bli så svårt att få tag på dem. Jag har ett antal olika små, vita formar, men det är inte good enough! Crème brûlée ska ätas i låga, stora, runda, jämna formar. Bruna och fula brukar de vara, men oj, vad bra det blir!

I Frankrike fanns de på varenda restaurang. Så varför letade jag inte efter dem där? Jag förstår inte hur jag kunde glömma det... Då kanske jakten äntligen hade varit slut nu. Men fokus låg väl helt enkelt på något annat, som att hitta de perfekta skorna.

Men nu har jag bestämt mig för att jakten måste ta slut. Jag är van att hitta det jag söker och det gör mig oerhört frustrerad att inte göra det. Så var finns de?

Crème brûlée
4 port.

6 äggulor
2 dl vispgrädde
3 dl standardmjölk
drygt 0,5 dl strösocker 
1 vaniljstång
råströsocker
 

Sätt ugnen på 180 grader.
Dela vaniljstången och skrapa ur den med lite av strösockret i en kastrull. Tillsätt grädden och mjölken och värm upp. Blanda äggulorna och resten av sockret i en bunke. Vispa lätt. Häll sen över gräddblandningen och fortsätt att vispa tills allt har blandat sig.
Ta bort vaniljstången och häll upp blandningen i formarna. Ställ dem i en långpanna med hett vatten upp till halva höjden på formarna. 
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter eller tills de har stelnat.
Ta ut formarna och låt dem kallna, gärna över natten.

När det är dags att servera strör du råströsocker över formarna och bränner med en brännare tills ytan har fått en fin gyllenbrun färg. Alternativt kan du sätta ugnen på 250 grader grill och gratinera dem längst upp i ugnen med ugnsluckan öppen. Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar