Finas prima liv

Finas prima liv

torsdag 11 augusti 2011

Focaccia med ost, oliver och rosmarin

Jag är övertygad om att jag inte var den enda som började dregla när Ernst gjorde sitt bröd på tv i somras. Nu har jag bakat det! Vi åt det tillsammans med en sallad och det som blev över fick följa med till stranden dagen därpå. Brödet smakade finfint även kallt.

Nästa gång ska jag göra brödet med hälften så mycket parmesanost och istället lägga på mer mozzarella. Jag tror att jag struntar i pumpafröna också faktiskt.

Jag kanske byter ut rosmarinen mot färsk oregano och basilika och slänger på några körsbärstomater också. Och så blev det ett helt nytt bröd, men här är i alla fall originalreceptet, för er som vill testa själva.

Focaccia med ost, oliver och rosmarin

25 g jäst
2 tsk flingsalt
3 dl vatten, fingervarmt
1 tsk honung
7 dl vetemjöl special
 
150 g mozzarella
150 g parmesan
1 dl pumpafrön
2 dl urkärnade kalamataoliver
5 kvistar färsk rosmarin
2 msk olivolja

Sätt ugnen på 225 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör ut med lite fingervarmt vatten. Tillsätt flingsalt. Häll i resten av vattnet och rör om. Häll i honungen. Tillsätt mjölet, lite åt gången och under omrörning. Arbeta till en smidig deg. Dra ut degen på plåten, tills den är cirka två centimeter tjock.
 
Skär upp mozzarellan och lägg på degen. Hacka oliverna grovt och lägg på brödet. Hyvla stora skivor parmesan och smula över. Lägg på ett par rosmarinkvistar och strö över pumpafrön. Låt jäsa i 30 minuter. Placera brödet i mitten av ugnen och grädda tills det har fått fin färg, ungefär 20 minuter. Ringla över lite god olivolja och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar