Finas prima liv

Finas prima liv

fredag 19 augusti 2011

Vardagsmat förr

Fisk är jättegott, verkligen, men det blir sällan så där superspeciellt jättegott som det alltid blev när min mormor lagade det. Delvis beror det nog på att hon hade en extra klick smör i allt, men också på att hon var bäst i världen på att laga mat. Jag har en bit kvar dit, men jag tränar på så gott det går.

Så det var med mycket nostalgi i hjärtat som jag lagade kokt torsk med äggsås till middag. Det har jag nämligen inte ätit sedan jag fick det hos mormor sist, för en massa år sedan. Och det var en av mina favoriträtter då, så vad hände? Varför har jag inte lagat det förrän nu? Bättre sent...


Kokt torsk med äggsås

600 g torskfilé
0,5 tsk salt
5 dl fiskbuljong 
 
Sås:
1 ägg
1,5 msk vetemjöl
1,5 msk smör
2,5 dl mjölk
2 krm salt
0,5 krm vitpeppar
2 msk hackad persilja
 
Hårdkoka ägget. Skala och hacka det, lägg i en skål och ställ åt sidan.
Värm smöret i en kastrull och vispa i mjölet. Tillsätt mjölken. Låt koka cirka 3 minuter. Smaksätt med salt och peppar. Ställ såsen åt sidan.
 
Koka upp fiskbuljongen i en vid kastrull. Skär fisken i portionsbitar. Salta och lägg ner dem i buljongen. Koka på svag värme under lock cirka 3 minuter.
Tag upp fisken med hålslev och håll den varm. Koka upp såsen. Vänd försiktigt ner persilja och ägg i såsen. Servera fisken med såsen, kokt potatis och gröna ärter.
 
 
I receptet som jag inspirerades av var smöret borttaget, så det funkar även utan smör, om man vill ha en smalare variant. Men det blir ju godare med smör.
 

Nu är det förresten nedräkning. Detoxen börjar om två dagar. Då hade jag bara kunnat äta ärtorna och persiljan från den här tallriken. Tur att den bara är sju dagar. Jag hoppas på frisk och len hud och en massa ny energi – som blev belöningen efter den förra detoxen – för då är det värt det.

1 kommentar: